Přestupky



Úvodem bychom chtěli čtenáře těchto stránek seznámit s pojmy „správní trestání“„správní delikty“.  Trestání, čili rozhodování o vině a trestu za porušení práva, můžeme rozdělit do dvou základních skupin – na trestání soudní a trestání správní. V souvislosti s tímto členěním pak rozlišujeme i dvě skupiny trestného jednání – soudní delikty, neboli trestné činy, a správní delikty.

Obecný pojem „správní delikt“ není legálně definován, odborná literatura přiřazuje k pojmu správní delikt protiprávní jednání, jehož znaky jsou stanoveny zákonem, a za které správní orgán ukládá trest stanovený příslušnou normou správního práva. Správní delikty tvoří početnou skupinu různorodých činů. Jedním ze základních členění správních deliktů je rozlišování následujících skupin protiprávního jednání:
a)     přestupky,
b)     jiné správní delikty,
c)     správní disciplinární delikty,
d)     správní pořádkové delikty.

Nyní konkrétně k přestupkům. Základním pramenem přestupkového práva je přestupkový zákon – z.č. 200/1990 Sb., o přestupcích, ve znění pozdějších právních předpisů. Vedle přestupkového zákona jsou však normy přestupkového práva obsaženy ve velkém množství zvláštních zákonů. Tyto zvláštní zákony upravují přestupky na jednotlivých věcně odlišných úsecích veřejné správy, popřípadě i odchylně upravují některé hmotněprávní a procesněprávní instituty - jde např. o z.č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu, z.č. 133/1985 Sb., o požární ochraně, z.č. 13/1993 Sb., celní zákon, z.č. 344/1992 Sb., o katastru nemovitostí, z.č. 84/1990 Sb., o právu shromažďovacím a další.

Odpovědnost za přestupek
Přestupek je definován v § 2 odst. 1 přestupkového zákona jako „zaviněné jednání, které porušuje nebo ohrožuje zájem společnosti a je za přestupek výslovně označeno v tomto nebo jiném zákoně, nejde-li o jiný správní delikt postižitelný podle zvláštních právních předpisů nebo o trestný čin“.
Existují okolnosti, které způsobují zánik trestnosti, a tedy i odpovědnosti za přestupek. Sám přestupkový zákon uvádí dva důvody zániku trestnosti v § 20 – uplynutí času a udělení amnestie. Důvodem zániku odpovědnosti za přestupek je pak samozřejmě i smrt pachatele.

Skutková podstata přestupku
Skutková podstata přestupku je tvořena čtyřmi znaky:
Ø     Objekt přestupku – zájem chráněný zákonem, proti němuž je protiprávní jednání pachatele přestupku namířeno.
Ø     Objektivní stránka – jednání pachatele (ať už konání či opomenutí), jeho následek (tj. porušení nebo jen ohrožení zájmů, které jsou objektem) a vztah příčinné souvislosti mezi tímto jednáním a následkem.
Ø     Subjekt – pachatel, čili osoba, která svým jednáním naplnila veškeré znaky přestupku. Pachatelem přestupku může být pouze fyzická osoba, která byla v době spáchání přestupku příčetná a dovršila již patnáctý rok věku.
Ø     Subjektivní stránka – zavinění, přičemž k odpovědnosti za přestupek postačí zavinění nedbalostní, pokud zákon výslovně nevyžaduje zavinění úmyslné.

Sankce a ochranná opatření
Za přestupek lze uložit tyto sankce (viz § 11 přestupkového zákona):
a)     napomenutí,
b)     pokuta,
c)     zákaz činnosti,
d)     propadnutí věci.
Ochrannými opatřeními jsou:
a)     omezující opatření (§ 17 přestupkového zákona),
b)     zabrání věci (§ 18 přestupkového zákona).

Řízení o přestupcích je zvláštním druhem správního řízení. Přestupkový zákon je základním pramenem přestupkového práva, upravuje ty procesní instituty, které jsou odůvodněny zvláštní povahou přestupkového řízení. Zákon č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů, je ve vztahu k přestupkovému řízení obecným právním předpisem – v přestupkovém řízení se uplatní subsidiárně, tj. pouze tam, kde přestupkový zákon určitou otázku sám neupravuje (viz § 51 přestupkového zákona).
Pokud jde o příslušnost správních orgánů k vedení přestupkového řízení, rozlišujeme příslušnost věcnou a místní. Věcná příslušnost se řídí zásadou, že přestupek projednává vždy ten správní orgán, v jehož oboru působnosti byl přestupek spáchán. Dle § 52 přestupkového zákona jsou k projednávání přestupků příslušné obecní úřady nebo zvláštní orgány obcí a dále též jiné správní orgány, stanoví-li tak zvláštní zákon (celní úřady, finanční úřady atd.). Místní příslušnost se pak řídí pravidlem zakotveným v § 55 přestupkového zákona – „k projednání přestupku je místně příslušný orgán, v jehož územním obvodu byl přestupek spáchán“.
Přestupkové řízení se zahajuje na základě zásady oficiality, tj. z úřední moci správního orgánu. Výjimkou z tohoto pravidla jsou tzv. návrhové přestupky upravené v § 68 přestupkového zákona. Tyto přestupky může správní orgán projednat jedině na základě včasného a kvalifikovaného návrhu přestupkem postižené osoby. V prvostupňovém řízení platí zásada obligatorního ústního jednání, ke kterému správní orgán přizve všechny účastníky řízení. Součástí přestupkového řízení může být i řízení adhezní, tj. řízení o náhradě škody způsobené přestupkem (viz § 70 přestupkového zákona). Řízení o přestupku správní orgán ukončí vydáním prvostupňového rozhodnutí, kterým dle zjištění skutkového stavu věci uzná obviněného z přestupku vinným nebo řízení zastaví z některého z důvodů uvedených v § 76 přestupkového zákona.
Přestupek lze však také projednat v řízení zkráceném, tzn. je možné bez předchozího formálního řízení vydat rozhodnutí ve věci. Přestupkový zákon rozlišuje dvě formy zkráceného projednání přestupku – řízení příkazní a řízení blokové.
Krom výjimek stanovených v § 76, § 84 a § 92 je v podstatě každé prvostupňové rozhodnutí přezkoumatelné na základě odvolání. Odvolání proti rozhodnutí o přestupku může k odvolacímu orgánu podat každý účastník přestupkového řízení, rozsah odvolacího práva je specifikován v § 81 přestupkového zákona. U meritorního rozhodnutí platí vždy suspenzivní neboli odkladný účinek odvolání. Odvolacím orgánem je správní orgán nejblíže vyššího stupně nadřízený správnímu orgánu, který napadené rozhodnutí vydal. I odvolací řízení je uzavřeno vydáním rozhodnutí. Odvolací orgán může svým rozhodnutím
Ø     napadené rozhodnutí nebo jeho část zrušit a řízení zastavit,
Ø     napadené rozhodnutí nebo jeho část zrušit a věc vrátit k novému projednání správnímu orgánu, který rozhodnutí vydal,
Ø     napadené rozhodnutí nebo jeho část změnit,
Ø     odvolání zamítnout a napadené rozhodnutí potvrdit.

Krajský úřad, odbor vnitřních věcí a krajský živnostenský úřad zajišťuje prostřednictvím oddělení vnitřních věcí výkon přestupkové agendy a přezkoumává rozhodnutí v rámci řádných a mimořádných opravných prostředků ve věcech přestupků na úseku všeobecné vnitřní správy, přestupků na úseku občanských průkazů, přestupků na úseku cestovních dokladů občanů České republiky, přestupků na úseku matrik, jména a příjmení, přestupků na úseku správy a ochrany státních hranic, ostatních přestupků proti pořádku ve státní správě a přestupků proti pořádku v územní samosprávě, přestupků proti veřejnému pořádku, přestupků křivého vysvětlení, přestupků proti občanskému soužití, přestupků proti majetku a ostatních přestupků spadajících do působnosti oddělení vnitřních věcí. Oddělení krajský živnostenský úřad zajišťuje přezkum v rámci přestupkové agendy ve své působnosti.
Rozhodnutí krajského úřadu stejně jako kterékoli jiné rozhodnutí vydané v rámci správního řízení musí respektovat § 68 správního řádu, tj. musí obsahovat výrok – rozhodnutí ve věci, odůvodnění – uvedení skutečností, které byly podkladem pro rozhodnutí, a úvah, kterými byl správní orgán veden při hodnocení důkazů, a poučení o odvolání. Zde je nezbytné uvést, že proti rozhodnutí o odvolání se nelze dále odvolat (§ 91 odst. 1 správního řádu).